Henkilö

Onni asuu pienissä asioissa

Arkemme rakentuu omista lähtökohdistamme. Toimittaja Anna Perho kehottaa miettimään millaista elämää me ja meidän perheemme haluamme elää. Mitä juuri me tarvitsemme ja mistä voimme luopua.

Anna Perho on pohtinut usein, miksi arki ei kiinnosta.
–    Arki on suomen kielessäkin ikävä asia. Arki on harmaata, ja joku ihminen on arkinen. Meidän kannattaa kääntää katse tavalliseen päivään ja miettiä, kuinka saisimme siitä enemmän irti.

–    Sanoisin sitä oman arjen laadun tarkkailuksi, Perho lisää.
Jos herättäisimme suomalaisen aamuyöllä kello 2.30 ja kysyisimme, mistä elämässä on kyse, suomalainen latelisi selkäytimestä sanat perhe ja työ.

–    Kun ihminen avaa kalenterinsa, ei se aina sille näytä. Ei siellä lue; Rakasta perhettäsi -aikaa.
Suomalaisessa yhteiskunnassa on viime vuosien aikana puhuttu runsaasti työuupumuksesta ja yleisestä väsymyksestä.

–    Kuitenkin meillä on käytössämme vapaa-aikaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ihmisen arvot ja toiminta ovat jatkuvassa ristiriidassa.
Perho kehottaakin jokaista ristiriidan tunteiden kanssa taistelevaa varaamaan aikaa pari tuntia ja ottamaan käteen kynän sekä paperin ja suorittamaan inventaarion.

–    Omien arvojen selvittäminen on melkein henkiinjäämiskysymys.

Älä multitaskaa

Naisten lehdet markkinoivat sivuillaan tehokkuutta ja monien asioiden tekemistä yhtä aikaa.
Perhon mukaan tekemisen määrän maksimointi on eri asia kuin aikaansaaminen.

–    Paras tapa saada asioita tehtyä, on keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
Perho kieltääkin multitaskaamisen eli usean asian tekemisen samaan aikaan.

–    Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan multitaskaajat tunsivat olonsa stressaavammaksi ja kiukkuisemmaksi eli aivot kävivät liian isoilla kierroksilla.
Toisen tutkimustuloksen mukaan multitaskaaminen puolestaan vähentää tehokkuutta jopa 40 prosentilla.

–    Multitaskaamisella saadaan enemmän aikaan vahinkoa kuin tulosta, Perho muistuttaa.

Rakastu rutiineihin

Anna Perho myöntää olevansa luonteeltaan boheemi.

–    Lempilauseeni on ollut, että katotaan sitä sitten. Olen joutunut opettelemaan ajankäytön suunnittelemisen kantapään kautta.
Ihmisillä on tapana lykätä ikäviä asioita eteenpäin.

–    Mikään ei stressaa ihmistä niin paljon, kuin tekemättömät asiat.
Perho kehottaakin suunnittelemaan seuraavan päivän ohjelman aina edellisenä iltana.

–    Ihmisellä on vain tietty määrä tunteja vuorokaudessa, jolloin hän on parhaimmillaan.
Perho listaa kerran vuodessa paperille tärkeäksi kokemansa asiat. Realisti täytyy kuitenkin olla.

–    Jos listassa on 12 asiaa, kenenkään aika ei riitä toteuttamaan niitä loppuun asti.
Listan laatimisen jälkeen on helppo verrata päivittäisiä tehtäviä, ja sitä, kuinka ne tukevat tavoitteiden saavuttamista.

–    Kotonakin on aina tietty määrä vakiovelvollisuuksia, kuten pyykit, siivous ja ruoanlaitto. Tee lista näistä ja lyö ne kalenteriin. Näin sinulla on selvillä päivä-, viikko- ja kuukausitasolla, mitä minäkin päivänä tehdään.

–    Kun asiat ovat paperilla ja kalenterissa, ne eivät kuormita mieltä jatkuvasti. Kun rutiininomaiset velvollisuudet on hoidettu, saat viettää vapaa-aikaasi hyvällä omatunnolla ilman piinaavaa tunnetta siitä, että jotain on vielä tekemättä, Perho tuumii.

Uni on hyvä lääke

Hyvinvointiin Perho antaa yksinkertaisen ohjeen. Se on: Nuku.
–    Jos on väsynyt, silloin kannattaa nukkua.
Perho aloittaa itse työpäivänsä radiossa puoli viideltä aamulla.
–    Menen arkisin nukkumaan iltayhdeksältä. Mikään asia ei mene sen ohi.
Hän toivoo, että ihmiset tarkistaisivat oman unentarpeensa.
–    Yksi tunti lisää yöunta saattaa tehdä ihmeitä.
Perho toivoo, että me puhuisimme itsellemme kauniisti.
–    Mikään elämäntaidon valmennus ei pysty vaikuttamaan ihmiseen niin paljon kuin ihminen itse. Olemme itse itsemme valmentajia, toteaa Anna Perho.

Anna Perhon vinkit parempaan elämään
•    Elämässä ei ole koskaan sopivampaa aikaa aloittaa muutosta kuin juuri nyt.
•    Jos todella haluat asioiden muuttuvan, et hae perusteluja sille, miksi haluamiesi asioiden saavuttaminen ei ole mahdollista. Sen sijaan sinulla on esittää itsellesi ja muille paljon perusteluja sille, että muutos on mahdollinen.
•    Älä jätä vaikeita asioita sattuman varaan tai luovuta niiden kohdalla.
•    Älä jaa muutostoiveitasi ainakaan sellaisten ihmisten kanssa, joiden tiedät suhtautuvan asioihin lähtökohtaisesti negatiivisesti.
•    Priorisoi. Mikä kaikista asioista on sinulle kaikkein tärkein? Mikä tuo sinulle eniten hyvää oloa? Mistä nautit eniten pitkällä aikavälillä? Saadaksesi enemmän jotain sinun pitää tehdä jotain toista asiaa vähemmän.
•    Todelliset arvosi näkyvät kalenteristasi. Se, mihin aikaasi käytät, on se, mitä elämässä arvostat. Ajankäytön inventointi on ratkaisevan tärkeää hyvinvointisi kannalta, sillä elämähän on oikeastaan vain aikaa.
•    Todellinen onni asuu isoissa asioissa kuten terveydessä, ihmissuhteissa ja toimeentulossa.

Lisää Anna Perhon ajatuksia kirjojen sivuilla:
Anna palaa. Elä omaa elämääsi, älä muiden. Paasilinna, 2011.
Superarkea! Käytännön opas helpompaan elämään. Paasilinna, 2013

TEKSTI: Mervi Mäki-Neste

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s